Tips om Pressekontakt

Omtale i medierne kan være med til at styrke en virksomheds image i offentligheden og derved lette både salgsarbejde og samarbejde til anden side. Her er ti grundregler for pressekontakt:

forside
 

 Forside

 
  Brugernavn:

  Password
:
   Glemt Password?
 Opret firmaprofil
 Læs betingelserne

   Aktuelle tilbud
   Artikelbase
   Billedbank
   Brugtmarked
   Debat Forum
   Downloads
   Guides
   Farver og Mål
   Jobmarked
   Kalenderen
   Medieinformation
   Medie Jura
   Netradio / Net-TV
   Nyheder / Presse
   Nyheds feeds
   Oplysningen
   Produktkatalog
   Sig din mening
   SMS Marketing
   Tilmeld nyhedsbrev
   Tips og tricks
   Verdens aviser
   Viden Om:

Audio, video og film
Bureauer
Distribution
Efterbehandling
Emballage m. tryk
Events
Formidling
Adressering
Adressesalg
Datafangst
Direct marketing
E-mail
Go-cards
Kuvertering
Mobile-Marketing
Plakatophængning
Podcasting
Postordrefirmaer
Telefaxkommunikation
Telemarketing
Indretning, inventar
Internet / IT
Kreativ produktion
Kurser, foredrag
Medier
Messer, udstillinger
Pap, papir, plast
Profilreklame
Tryk, print, kopi
Udendørsreklame

ForsideFormidling>Direct marketing





Tips om Pressekontakt

Omtale i medierne kan være med til at styrke en virksomheds image i offentligheden og derved lette både salgsarbejde og samarbejde til anden side. Her er ti grundregler for pressekontakt:

1. Omtale i massemedier foregår som udgangspunkt på læsernes, lytternes og seernes betingelser. Omtale forudsœtter derfor, at du kan videregive informationer som enten er:
• nye
• vœsentlige
• interessante
• eller underholdende for en betydelig del af mediets målgruppe.

For medierne er det vœsentligt at informationen er konkret (person- eller firmarelateret) og overskuelig - fremfor abstrakt. Informationer, hvor du ønsker fuld kontrol over indhold og udforming, er reklame.

2. Personlig kontakt til journalister på de enkelte medier fremmer ofte tillid og forståelse. Men selv om du henvender dig personligt eller telefonisk er det klogt at formulere og prœsentere dine informationer skriftligt. Så undgår du lettere misforståelser.

3. Prœsenter dine informationer prœcist, kortfattet og prioriteret således, at det vœsentligste og mest interessante (for offentligheden) kommer først.

4. Forsøg aldrig at ”overtale” en journalist til at skrive en artikel med et bestemt indhold ved at anvende en argumentation, der kan minde om trusler eller pression. Husk også, at betalingen for annoncer ikke giver ret til “gratis” omtale. Benyt i stedet en positiv argumentation, der tager udgangspunkt i hvor mange af mediets målgruppe emnet interesserer eller berører.

5. Hold dig til sandheden og gør dig på forhånd klart, hvor meget af sandheden, du vil fortœlle. Hvis der er noget, du ikke ønsker at få frem, skal du gøre dig klart, hvordan du undgår dette uden at lyve. Men ved selv at være åben om ubehagelige oplysninger, er du også med til at fjerne dramatikken.

6. Ved at vise en journalist tillid og respekt har du skabt de bedste forudsœtninger for, at han eller hun også har tillid til dig. Men journalister er opflasket til at vœre mistœnksomme, fordi så mange har en interesse i at manipulere med dem.

7. Undgå så vidt muligt (tidkrœvende) pressemøder, hvor journalister fra konkurrerende medier får forelagt de samme informationer, som de så bagefter skal hjem og sœtte deres ”personlige” prœg på. Og måske viger tilbage fra at stille relevante spørgsmål om for ikke at forœre svarene til konkurrenten.

8. For trykte medier er en idé til et godt billede eller anden form for illustration en god indgangsvinkel til en artikel i avisen. For TV er det altafgørende. Planlagte begivenheder gœlder det om at informere om i så god tid som nœsten muligt. (Lokale ugeaviser har i de fleste tilfælde deadline ugen før de udkommer!)

9. Hvis du henvender dig til flere konkurrerende medier om samme sag, er det vigtigt at give dem samme informationer omtrent samtidigt, så ingen føler sig forfordelt. Hvis omvendt et af medierne på eget initiativ henvender sig til dig om en sag, er det en dødssynd at gå videre med den til andre medier inden offentliggørelsen.

10. Sørg altid for ved enhver skriftlig henvendelse til medierne at angive:

• hvem der er ophavsmand til eller ansvarlig for oplysningerne,
• hvordan man kan få fat i vedkommende og
• hvor man kan få yderligere informationer.


[ Tilbage ]

RELATEREDE EMNER


 

Hele sætning Alle ord
 


© visible 2004 | dansk-reklameguide.dk