forside
 

 Forside

 
  Brugernavn:

  Password
:
   Glemt Password?
 Opret firmaprofil
 Læs betingelserne

   Aktuelle tilbud
   Artikelbase
   Billedbank
   Brugtmarked
   Debat Forum
   Downloads
   Guides
   Farver og Mål
   Jobmarked
   Kalenderen
   Medieinformation
   Medie Jura
   Netradio / Net-TV
   Nyheder / Presse
   Nyheds feeds
   Oplysningen
   Produktkatalog
   Sig din mening
   SMS Marketing
   Tilmeld nyhedsbrev
   Tips og tricks
   Verdens aviser
   Viden Om:


ForsideFarver og mål

Farver og mål på visible | dansk-reklameguide.dk
Siden Farver og mål på visible.dk samler Farver og mål fra brancherne edb, IT, reklame, marketing og tryk. Siden Farver og mål opdateres løbende, så du altid har et værktøj til at finde de Farver og mål der kan hjælpe dig med din opgave.

 Farver & Mål

Lov om markedsføring samt forbrugerombudsmandens vejledning vedr. børn, unge og markedsføring

Download
[Lov om markedsføring (PDF)]
[Børn, unge og markedsføring (PDF)]

Papirformater - Forholdet mellem de forskellige standardformater
A-seriens grundformat er A0 = 1m2. Af dette areal og med forholdet mellem siderne på
1 : V¯2 (1,414) fås siderne 841x1189 mm.

Øvrige grundformater er udregnet ud fra samme princip som A-serien.

Standartformaternes mål (Kortside x langside, mm )
 Delingscifer A-format Del af grundformat
     
 0
841
x 1189 1
 1 594 x 841 2
 2 420 x 594 4
 3 297 x 420 8
 4 210 x 297 16
 5 148 x 210 32
 6 105 x 148 64
 7 74 x 105 125
 8 52 x 74 256
 9 37 x 52 512
 10 26 x 37 1024
 11 18 x 26 2048
 12 13 x 18 4096

Download
[Komplet oversigt (PDF)]

Kuverter - Standarder, mål og klap-typer
Nyttige oplysninger om klap-typer, rudeplaceringer og mål på standard kuverter.

Download
[Kuvertoversigt (PDF)]

PDF - standard
DDPFF (Den Danske Presses Fællesindkøbs-Forening) og DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) har sammen udviklet en standard for kvaliteten af de pdf-filer, der vil være velegnede til indrykning.

Standarden består af følgende skriftlige dokumentation:
Branchestandard for digitalt annoncemateriale – aftalegrundlag mellem parterne.
Vejledning – Sådan gør du, når du laver digitale annoncer – en vejledning i opsætning af dit system.
Indstillinger til fremstilling af digitale annoncer – en guide i indstillingerne i Acrobat Distiller og kontrolprogrammet.

Download
[Branchestandard (PDF)]
[Vejledning (PDF)]
[Indstillinger (PDF)]
[Quickguide (PDF)]

Ydermere består standarden af følgende indstillingsfiler
(pakket via Stuffit til mac og via Winzip til pc)
Filnavn Program Download
NewspaperAdsDK_1v2.Joboptions (Acrobat Distiller) [mac]  [pc]
NewspaperAdsDK_1v2.PPP (Enfocus PitStop) [mac]  [pc]
[NewspaperAdsDK_1v2.PDFS (Adobe Indesign) [mac]  [pc]

Trykteknikker
Alle de trykmetoder der findes i dag kan indledningsvis kategoriseres på følgende måde:

Trykmetoder med trykform

Trykmetoder uden trykform

Første kategori, som består af alle de traditionelle trykmetoder, kan yderligere deles op i fire hovedprincipper (trykprincipper), som er navngivet efter den type trykform der anvendes.

Download
[Trykteknikker (PDF)]

Vægtberegning af tryksager - Generel formel for tryksagens vægt i gram
 
(højde i cm x bredde i cm)   (antal sider)   (gramvægt)  
x x  = tryksagens vægt
100   2   100  

A4 tryksagens vægt
 vægt 4-sidet 8-sidet 16-sidet 24-sidet 32-sidet
           
 80 10 20 39,9 59,9 79,8
 100 12,5 25 49,9 74,8 99,8
 120 15 29,8 59,9 89,8 119,7
 140 17,5 34,9 69,9 104,8 139,7
 150 18,7 37,4 78,4 112,3 149,7

Kartonageformater
Foruden disse standardtyper findes der en række løsninger i ECMA kataloget. Her er tale om emballager "der er opfundet", altså typer man kan vælge når disse løsninger passer til ens emballagebehov.

Download
[Kartonageformater (PDF)]

Spaltemål - Aviser
 Spalter mm
   
 1 41
 2 86
 3 131
 4 176
 5 221
 6 266
 7 311
 8 356

Falsekatalog
Links til en række falseark/falsemåder. Alle falseark er tegnet så både prima- og sekundasiden er vist (sekundasiden er den side hvor pagina 2 er med på falsearksiden).

Download
[Falsekatalog (PDF)]

SVANEMÆRKET
Svanemærket er et registreret og beskyttet varemærke. Der er derfor nogle regler for hvordan det skal se ud på produktet.

Download
[Retningslinter for brug af svanemærket (PDF)]

Filbetegnelser
Hvilke programmer til hvilke endelser ??
Svaret findes her.

[Oversigt (Åbner i nyt vindue)]

PANTONE®
Farvesystem der dækker et større farverum end der kan opnås
ved firefarvesystem. Bruges ofte til staffagefarver og til identifikation.

Download
[PANTONE® farveoversigt - Solid To Process (PDF)]

Colorit
Colorit er træfrit, farvet finpapir. Papiret er velegnet til offset, med efterfølgende brug i enten laserprintere, inkjetprintere, telefax eller kopimaskiner.
Colorit kan fås i mange farver og i formater fra 70 til 270 g/m2.

Download
[Colorit farveoversigt (PDF)]

HTML TrueColor oversigt
Tegnet # betyder at de følgende tal er hexadecimaler.
De 2 første tal er mængden af rød.
Tal 3 og 4 er mængden af grøn.
Tal 5 og 6 er mængden af blå.

Eks. #FF0000 = 100% rød

Eftersom der er to hexadecimale tegn for hver farve kan der defineres 256 gradueringer for hver grundfarve. Dette giver en total på
256*256*256 = 16,777,216 forskellige farvekombinationer.


[Oversigt (Åbner i nyt vindue)]

Ral farver
Basisregistret består i øjeblikket af 210 farvetoner, som har forskellige 4cifrede numre. Desuden eksisterer en blandingsnøgle til at blande alle RAL farver ud fra standartfarver.

Download
[Ral farveoversigt (PDF)]

Farvelære - Harmonier og kontraster
Primær farver er gul, rød og blå. Disse farver kan ikke frembringes ved at blande andre farver. Sekundær farver er grøn, orange og violet. Blandes to primære farver, dannes en sekundær farve...

Download
[Farvelære (PDF)]

Hele sætning Alle ord
 


© visible 2004 | dansk-reklameguide.dk